به گزارش اکوایران، انویدیا، نامی که مترادف با پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته‌ست، با دید و پشتکار بنیانگذار آن جن سون هوانگ سفری جالب توجه را پشت‌سر گذاشته است.

تقاضای سیری‌ناپذیر برای فناوری‌های مجهز به پردازنده گرافیکی انویدیا که در هوش مصنوعی استفاده می‌شود این شرکت را به سمت سطوح بالایی در بازار سهام سوق داده است، بطوری که به شرکت‌هایی چون مایکروسافت، اپل و الفابت پیوسته است و به یکی از چهار شرکت آمریکایی بدل شده است که ارزش بازار آنها بیش از 2 تریلیون دلار است.

در ماه مارس، هوانگ جدیدترین پردازنده گرافیکی شرکت را معرفی و اعلام کرد که این پردازنده سریع‌ترین تراشه‌ای است که تاکنون ساخته شده و برای هوش مصنوعی مناسب است، و امیدواریم کارهایی انجام دهد که مارا شگفت زده کند.

انویدیا

تولد متفاوت انویدیا از رستوران دنیز

پردیس انویدیا درست در پایین خیابانی قرار دارد که شرکت از آنجا متولد شد: یکی از شعب رستوران دنیز در سن خوزه کالیفرنیا. هوانگ که اکنون 61 سال دارد در نوجوانی در این رستوران کار می‌کرد. سه دهه قبل در همین رستوران بود که او و دو نفر از دوستانش رویای یک روش کاملا جدید پردازش گرافیکی بازی‌های ویدئویی را درسر داشتند و تصمیم گرفتند یک شرکت راه‌اندازی کنند. آنها هیچ ذهنیتی از راه انداختن یک شرکت نداشتند اما درهر صورت اقدام کردند.

چشم‌انداز هوانگ به تکرار فناوری موجود محدود نمی‌شد. او تصور می‌کرد که رایانه‌ها از محدودیت‌های سنتی فراتر می‌روند و این مسیر بلندپروازانه را با انویدیا آغاز کرد. ایده بزرگ آنها افزایش قدرت پردازش کامپیوترها با یک تراشه گرافیکی جدید بود. این مسیر به دلیل توانایی منحصر به فرد آن برای مقابله با چالش‌هایی انتخاب شد که از روش های محاسباتی معمول اجتناب می‌کرد.

در ابتدا، آنها به صنعت بازی‌های ویدیویی پرداختند و در فناوری گرافیک سه بعدی انقلابی را ایجاد کردند. همانطور که هوانگ بعداً توضیح داد: آنها مشاهده کردند که بازی‌های ویدیویی به طور همزمان یکی از چالش برانگیزترین مشکلات محاسباتی هستند و حجم فروش فوق العاده بالایی دارند. این دو شرط زیاد اتفاق نمی‌افتد.

نجات از ورشکستگی کامل

انویدیا در ابتدا نامی نداشت و بنیانگذاران همه فایل‌های خود را NV (نسخه بعدی) نامیدند. اولین محصول شتاب دهنده گرافیکی انویدیا، NV1 به جای عملگرهای ابتدایی مثلثی که توسط رقبا استفاده می‌شد براساس عملگرهای مربعی بهینه شده بود. مایکروسافت پلتفرم DirectX را معرفی کرد، از پشتیبانی از هر نرم افزار گرافیکی دیگری خودداری کرد، و همچنین اعلام کرد که نرم افزار گرافیکی آن (Direct3D) تنها از عملگرهای مثلثی پشتیبانی می‌کند.

انویدیا همچنین قراردادی با شرکت ژاپنی سگا (Sega) برای ساخت تراشه گرافیکی کنسول بازی ویدیویی Dreamcast امضا کرد و به مدت یکسال روی این پروژه کار کرد. انویدیا که روی فناوری اشتباه شرط بندی کرده بود، با یک دوراهی دردناک مواجه شد: اینکه به کار روی تراشه ضعیف خود برای Dreamcast ادامه دهد، حتی اگر خیلی از رقبا عقب بود، یا کار را متوقف کند و فورا پولش تمام شود.

sega

در نهایت، رئیس سگا، شویچیرو ایریماجیری، شخصا به دیدار هوانگ آمد تا اخباری مبنی بر اینکه سگا با فروشنده تراشه‌های گرافیکی دیگری برای Dreamcast می‌رود، ارائه دهد. با این حال، ایریماجیری همچنان به هوانگ اعتقاد داشت و «می‌خواست انویدیا را موفق کند». ایریماجیری به نوعی توانست مدیریت سگا را متقاعد کند که 5 میلیون دلار در انویدیا سرمایه گذاری کند. سال‌ها بعد، هوانگ توضیح داد که این تمام پولی بود که انویدیا در آن زمان داشت، و اینکه "درک و سخاوتمندی او چگونه به آنها شش ماه فرصت داد".

رهبری درخشان هوانگ در زمان بحران

در اینجا، رهبری هوانگ می‌درخشد. او از یک اصل مهم، بازگشت به "اصول اولیه"، برای غلبه بر مانع دفاع کرد. با سرپیچی از وضعیت موجود و ابداع راه حلی جدید، انویدیا مسیر خود را به جلو بازکرد. این روح نوآوری در شخصیت انویدیا ریشه دوانده است. استراتژی شرکت برای ایجاد فناوری و بازار، کلید موفقیت آنها بوده است. آنها نه‌تنها محصولات پیشگامانه تولید می‌کنند، بلکه حوزه‌های کاربردی کاملاً جدیدی را پرورش می‌دهند. و این مساله در کار آنها روی یادگیری عمیق و همانطور که خود هوانگ می‌گوید، در امکانات هیجان انگیز رباتیک انسان نما براساس پیشرفت در تشخیص گفتار مشهود است.

هوانگ قدرت چنین نوآوری را تشخیص داد. او اذعان می‌کند که کاربرد انقلابی فناوری می‌تواند به رشد و شتاب درآمد منجر شود. این تمرکز بر موقعیت‌های آینده، انویدیا را در خط مقدم پیشرفت‌های فناوری قرار داد و نه‌تنها به مشکلاتی که کامپیوترها در حال و آینده آنها را حل می‌کنند شکل داد.

Capture

ساخت تراشه‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی

در سال 1996، هوانگ بیش از نیمی از کارمندان انویدیا را اخراج کرد و منابع باقی مانده شرکت را روی توسعه یک شتاب دهنده گرافیکی بهینه شده برای عملگرهای اولیه مثلثی متمرکز کرد: RIVA 128. تا زمانی که RIVA 128 در آگوست 1997 بیرون آمد، انویدیا به حدود 40 کارمند کاهش یافته بود و تنها پول کافی برای حدود یک ماه حقوق و دستمزد باقی مانده بود. احساس ناامیدی شدید در انویدیا در طول این دوران دشوار تاریخ اولیه آن باعث ایجاد شعار غیر رسمی شرکت شد: «30 روز مانده به پایان کار شرکت ما». هوانگ سال‌ها سخنان خود را به کارکنان انویدیا با همین شعار آغاز می‌کرد.

انویدیا توانست حدود یک میلیون RIVA 128 را در حدود چهار ماه بفروشد و از درآمد آن برای توسعه نسل بعدی محصولات خود استفاده کرد. در سال 1998، انتشار RIVA TNT شهرت انویدیا را برای توسعه آداپتورهای گرافیکی توانمند تقویت کرد.

تنها هشت سال پس از به وجود آمدن در رستوران دنیز، انویدیا جایگاهی در  شاخص S&P 500 بدست آورد. هوانگ سپس هدف خود را توسعه نرم افزاری و سخت افزاری یک ابرکامپیوتر انقلابی مبتنی بر واحد پردازش گرافیگی قرار داد که شرکت را بسیار فراتر از بازی‌های کامپیوتری می‌برد. برای وال استریت این یک شرط مخاطره آمیز بود، اما برای توسعه دهندگان اولیه هوش مصنوعی، یک افشاگری محسوب می‌شد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی ابداعی آنها برای محققان این حوزه عالی بود. در سال 2016، هوانگ ابرکامپیوتر هوش مصنوعی منحصربه فرد انویدیا را به ایلان ماسک، که آن زمان از اعضای هیات مدیره OpenAI بود، ارائه کرد که از آن در بخش‌های سازنده ChatGPT استفاده کرد.

انویدیا

او اکنون در «دره سیلیکون ولی» یک سلبریتی است. هوانگ در مصاحبه گفته بود که «این شگفت آور است که یک پسر خدمتکار معمولی می‌تواند به این شکل بزرگ شود؛ اما هیچ جادویی درکار نیست، فقط 61 سال کار سخت هرروزه است.

افرادی که با هوانگ کار می‌کنند او را فردی پرتوقع، کمال گرا و فردی توصیف می‌کنند که کارکردن با او آسان نیست.

او با تایید این نظرات گفته است تمام آنها بنظر او درست هستند: باید اینطور باشد، اگر می‌خواهید کارهای خارق العاده انجام دهید نباید هم آسان باشد.

Nvidia-siedziba