به گزارش اکوایران ،خروج 30 تابلوی نفیس از موزه امام علی و بازگشت نامشخص این تابلوها به صحن علنی شورای شهر تهران رسید و یکی از اعضا درباره آن تذکر داد. هرچند که مدیران شهری در ابتدا گفتند که این تابلوها بازگردانده شدند، اما یک مقام مسئول در سازمان فرهنگی هنری اعلام کرد که این تابلوها برای فروش به ناصر امانی این هفته در تذکری هشدار داد: گزارشی به بنده رسیده که از موزه امام علی تعداد ۳۰ عدد تابلوی ارزشمند هنری با صورت‌جلسه‌ای با عنوان برگزاری نمایشگاه به امانت به مجموعه‌ای از خارج شهرداری تهران واگذار شده و با اینکه این نمایشگاه برگزار نشده، این تابلوها به موزه امام علی که وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است، بازگردانده نشده است.

او با بیان اینکه مسئولان موزه تلاش بسیار داشتند که تابلوها برگردد؛ اما جواب تماس تلفنی این عزیزان را هم ندادند، گفت: در تاریخ مردادماه سال ۱۴۰۳ درباره کم‌وکیف این موضوع به سازمان فرهنگی و هنری نامه زدم و پیگیری‌ها نشان داد که تا این لحظه نه‌تنها گزارشی نداده‌اند، بلکه حتی پاسخ صریح و روشنی به نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که پیگیر این موضوع بودند نیز داده نشده و ما نگران هستیم، چرا‌که فقط ارزش یکی از این تابلوها،‌ حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده و ارزش معنوی آنها مهم‌تر است و به شهرداری تهران تذکر می‌دهم که این تابلوها به موزه امام علی برگردد.

 علیرضا نادعلی رییس کمیته هنری شورای شهر تهران هم در این رابطه توضیح داد: از این اتفاق اطلاع دقیقی ندارد اما آن را پیگیری می‌کند. او یادآوری کرد که مسئولیت آثار هنری و ارزشمند شهرداری با مجموعه‌ای است که این آثار در آن نگهداری می‌شوند و این آثار باید ثبت شوند.

روزنامه سازندگی هم در گزارشی خبر داد که

این آثار به کشور امارات منتقل شده‌اند و براساس سایت World art Dubai   ۱۴ اثر فاخر هنرمندان ایرانی فروخته شده‌اند  .براساس گزارش این روزنامه  پنج اثر از عنایت‌الله نظری‌نوری، چهار اثر از علی‌اکبر صادقی، دو اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادق‌زاده و یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده ازموزه امام علی خارج شده است . این روزنامه مدعی شده است که آثار هنری فروخته شده موزه امام علی توسط موسسه فرهنگی و هنری ماهستان بوده که اطلاعاتی از آن در دست نیست .   

اما روزنامه پیام ما در گزارش دیگری موسسه فروشنده آثار هنری را نام معرفی کرده اند . این روزنامه گفت و گویی با احمد محیط طباطبایی، رئیس «ایکوم ایران»داشته که اوبه ریشه ایجاد چنین مشکلی اشاره می کند و می گوید :

 متولیان هر موزه، چه آن‌هایی که زیر نظر وزارتخانۀ میراث فرهنگی هستند و چه موزه‌های زیر نظر دستگاه‌های دولتی یا خصوصی، همگی موظف هستند تا آثار متعلق به موزه چه در مخازن و چه در ویترین‌ها را به ادارۀ کل موزه‌ها اعلام کنند و این اعلام با ثبت‌نام اولیه در فرم‌های مخصوص و سپس در سامانه‌ای مشخص باید انجام شود که برای همیشه متولیان وزارتخانۀ میراث فرهنگی به آن‌ها دسترسی دارند. 

او موزۀ امام علی (ع)‌ زیرنظر مجموعۀ شهرداری تهران را نیز در این مجموعۀ آثار قرار می‌دهد و تأکید می‌کند: اگر متولیان این موزه نیز از ابتدا ثبت‌نام آثار را در سامانه انجام می‌دادند، در زمان جابه‌جایی آثار، همۀ اطلاعات به‌صورت قانونی ثبت می‌شد و چنین مشکلاتی رخ نمی‌داد و حتی اگر اطلاعات ناقص یا شرایط نابجا بود، تا زمانی‌ که امنیت آثار نهایی نمی‌شد، اجازۀ انتقال آن‌ها داده نمی‌شد.  اینکه اشیائی برای نمایش در یک نمایشگاه مجهول‌الهویه از موزه خارج شده و هیچ نامی از آن نمایشگاه و مکان اصلی آن مشخص نیست، یک اقدام غیرقانونی است. طبق قوانین جهانی زمانی یک شی موزه‌ای می‌تواند از موزه خارج شود که همۀ اطلاعات از زمان  خروج اثر تا مکان نگهداری و حتی زمان بازگرداندن آن، مشخص شده باشد؛ اما اینکه چقدر ادارۀ کل میراث فرهنگی استان تهران، این قدم را برای نظارت آثار موزه‌های زیرنظر دیگر دستگاه‌های دولتی یا خصوصی انجام داده، جای بررسی دارد. 

اما مدیران شهری معتقد ند که این آثار چندان ارزشی هم نداشتند .  سعید صدرائیان عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیرامون شایعات مطرح شده در رابطه با مفقود یا فروخته شدن ۳۰ تابلوی این سازمان گفته : این گرای غلط از درون سازمان به یکی از اعضای   شورای شهر داده شده است و به نظر می‌رسد منافع شخصی در بزرگ‌نمایی این ماجرا وجود دارد.

سعید صدرائیان، عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در طول دوره‌ها و سال‌های مختلف، آثار هنری توسط مسئولان سازمان به دلایل و انگیزه‌های مختلف خریداری شده است،  یادآور می کند: برخی از این آثار مربوط به هنرمندانی است  که در طول بیست و پنج سال گذشته در ورک‌شاپ های این سازمان شرکت می‌کرده اند و اساسا اکنون ارزش هنری آنها تغییر کرده است.

به گفته وی برخی دیگر از این آثار برای همایش‌ها، دعوت‌نامه‌ها و... از هنرمندان خریداری می‌شده که به عنوان جلد دعوتنامه، پوستر و کارت دعوت استفاده شده و بسیاری موارد مشابه. این امر موجب شده که سازمان فرهنگی و هنری انباشتی از آثار ذی قیمت داشته باشد. البته برخی از این آثار به جهت بازاری شدن طراح ارزش خود را از دست داده اند. 

صدرائیان با اشاره به اینکه در رابطه با قیمت برخی از آثار اغراق می‌شود، می گوید: این آثار جمعا ارزش شان به ۳ میلیارد تومان هم نمی رسد، چه برسد به ۳۰ میلیارد تومانی که نقل شده است.

وی با بیان اینکه فرسوده شدن انبارهای نگهداری آثار نیز در تصمیم گیری برای فروش دخیل بوده  یادآور شده :دست‌اندرکارانی که اهل فن هستند، می‌دانند که گنجینه آثار در موزه امام علی (ع)، تقریبا بهترین گنجینه ما است و حتی می توان آن را با گالری‌های شخصی مقایسه کرد.  مدل نگهداری موزه ها و مدل آثار هنری ما صحیح و فنی نیست و سیستم اطفای حریق، خنک‌کننده و نگهداری فیزیکی درستی نداریم که برای حل این مسائل در هیئت مدیره جلسه برگزار شد و پیشنهادی ارائه شد که من با صراحت موافق این پیشنهاد بودم. پیشنهاد مبنی بر این بود که ما با فروش برخی از این آثار و از محل سود حاصل از فروش (تمام سود این آثار به مدیریت تجسمی معاونت هنری باز می گردد) چالش های موجود را رفع کنیم، ازجمله رسیدگی و بهسازی آثار هنری، ترمیم ضعف کلکسیون آثار و خرید آثار خاصی که در سازمان نداریم.

 این عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در مجموعه حوزه هنری یک موسسه و شرکت برای پیشبرد چنین اهدافی وجود دارد، ابراز داشت توضیح می دهد: این تصمیم منجر به این شد که یک بار برای همیشه تمام آثاری که به نظر می‌رسید شامل ویژگی های مورد اشاره بودند، شناسایی شوند.

   در جریان این بررسی ها نزدیک به ۲۰۰ اثر شناسایی شدند که به دلایل مختلف، اصطلاحا ارزش بازاری دارند، در مرحله دوم بررسی ها هم آثاری که این ایده برای آن‌ها مطرح بود اما دارای ارزش معنوی بودند را کنار گذاشتیم.

  در جلسه ای که  با حضور بنده به عنوان نماینده هیئت مدیره، نماینده حراست، نماینده بازرسی، نماینده موزه امام علی(ع) و نماینده مدیریت تجسمی، دو نفر از هنرمندان قدیمی سازمان و دست‌اندرکاران موسسه نام و حوزه هنری تشکیل شد، این آثار قیمت گذاری شدند.

وی درباره علت خروج این آثار از موزه امام علی (ع)، هم توضیح داده : بنا شد این آثار از موزه امام علی به یکی از موسسات سازمان با مشارکت یکی از موسسات حوزه هنری که آن شرکت مسئولیت فروش این آثار را بر عهده دارد منتقل شود و با سود منطقی پس از قیمت کارشناسی، تمام پول تبدیل به اثر شده یا تبدیل به اثری شود که خلاءها را پوشش دهد و یا در نهایت صرف رسیدگی به گنجینه امام علی(ع) شود. شرکت مزبور بیان می‌کند برای اینکه فرآیند درستی را تعریف کنم، نیاز است یک سال این آثار در اختیار من باشد و نمایشگاه‌های مداوم برگزار کنم و آثار را در آن به نمایش بگذارم تا بتوانم به فروش برسانم.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در اطلاعیه ای این اخبار را ناشی از  رقابت سخیف سیاسی عنوان کرده که عرصه‌ی فاخر هنر را دستخوش مجادله‌ی رسانه‌ای کرده  ، می‌بایست حقایق را به اهل هنر گفت و البته حرف‌های حق آنان را شنید. امید آنست که مجادله‌ی اهل سیاست پای از عرصه‌ی هنر بیرون برد و زحمت رقابت سیاسی بر رنج اهل هنر نیفزاید.

در متن این توضیحات آمده است : واضح است که کالبدشکافی عملکرد گذشته سبب نمایان شدن بسیاری از خطاها و جفاها خواهد شد؛ واهمه و هراس از تجلی این اشکالات و خطاهاست که تریبون‌های اهل سیاست را به‌­غرض فرافکنی روشن می‌کند. باید در پی حرکت­های ایجابی و روبه­‌جلو بود و جبران کم‌کاری و اشتباهات گذشته را کرد و خطا پوشی کارنامه گذشتگان را نیز سرلوحه عمل قرار داد. قطعاً بنای دوره‌ی مدیریتی حاضر افشای کم­کاری و خطاهای گذشتگان نبوده و نیست. اشتباهات کارشناسی، خطاهای مالی، کاستی‌های فنی و علمی و هرچه در دوره مدیریت‌های قبل بوده، گذشته است و امروز باید فقط به آینده اندیشید و برای دست یافتن به آن آینده درخشان تلاش کرد.ما تکلیف داریم بر صراط حق حرکت کنیم، لیکن مدیران سابق و اسبق که وضعیت امروز نتیجه‌ی دیروز آن‌هاست، انصاف داشته باشند و اگر این‌چنین نیست در بی‌انصافی، اندازه نگه دارند.

 در این میان معاون امور شوراها در همان ابتدا به ناصرامانی یادآوری کرد که این تابلوها به موزه برگردانده شده اند و مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری هم در حاشیه صحن شورا هم به یکی از روزنامه ها اعلام کرد که برای تابلوها مشکلی ایجاد نشده و پاسخ این عضو داده شده است .

اما براساس جوابیه شهرداری مشخص است که این تابلوها با هر انگیزه ای دیگر در اختیار موزه امام علی نیستند و بخشی از آن هم به فروش رفته اند .