سفری در جهان بیمرز بیضایی: آفریننده قصههای شاعرانه میان واقعیت و خیال
اکوایران: امروز پنجم دی ماه، زادروز بهرام بیضایی نویسنده و کارگردان برجسته ایرانی است.
بهرام بیضایی، نویسنده، نمایشنامهنویس و کارگردان برجسته ایرانی، در ۵ دی ۱۳۱۷ در تهران چشم به جهان گشود. او یکی از چهرههای شاخص هنر و ادبیات ایران است که با آثار ماندگار خود در سینما و تئاتر، جایگاه ویژهای در فرهنگ و هنر ایران بهدست آورده است.
بهرام بیضایی، ستارهای که آسمان هنر ایران را روشن کرده، با قلم و دوربینش قصههایی آفرید که مرزهای واقعیت و خیال را برای مخاطبانش درنوردیدند. او خالق آثاری است که هر کدام چون گوهری، گوشهای از فرهنگ و جامعه ایران را روایت میکنند. نمایشنامه «مرگ یزدگرد»، نمایشی که تاریخ را با فلسفه و هنر درهم میآمیزد، صدای نبرد میان زندگی و مرگ است.
او در دیگر آثار نمایشیاش مانند «چهار صندوق» و «افرا یا روز میگذرد» نیز دغدغههای اجتماعی و فرهنگی را با زبان نمادین و ادبی بیان کرده است.
هنر بیضایی تنها به روایت داستان ختم نمیشود؛ او با نگاهی عمیق به تاریخ، اسطوره و فرهنگ، دنیایی آفریده که در آن مخاطب میان حقیقت و خیال سرگردان میشود. آثارش انعکاسی از جستجوی هویتی است که در پیچوخمهای تاریخ و جامعه گم شدهاند.
روایتگری ازلی در جستوجوی معنا
در جهان بیضایی، هیچ چیز ساده و یکبعدی نیست. او در سینما و تئاتر، ساختارهای سنتی روایت را به چالش کشید و زبانی نو برای بیان قصههای کهن و معاصر خلق کرد. در «مسافران»، تقابل مرگ و زندگی، انتظار و امید، با تصاویری شاعرانه و تأثیرگذار روایت میشود.
بیضایی همیشه هنری میآفریند که پرسش میکند، چالش میطلبد و در جستجوی معناست. او در مصاف با محدودیتها و سختیها، همچنان به خلاقیت و پایداری پایبند مانده است. آثار او، مانند «کلاغ» و «شاید وقتی دیگر»، تنها روایتهایی از زندگی نیستند؛ بلکه سفرهایی به درون انسان و مواجهه او با زمان، مرگ، عشق و تقدیر هستند.
در کلاغ، بیضایی به تمایلات انسان در مواجهه با محدودیتهای ذهنی و اجتماعی میپردازد و با تأکید بر تضادهای درونی، تلاش میکند تا فیلمی عمیق و معناگرا بسازد. فیلم در فضایی سوررئالیستی با ایدههای فلسفی و با بهرهگیری از دیالوگهای نمادین به نقد جامعه و انسانها میپردازد.
شاید وقتی دیگر با تمرکز بر روابط انسانی و زمان بهعنوان عاملی تعیینکننده در زندگی انسانها، به نقد مفهوم "ملاقات" و "زمان" پرداخته است. در واقع، بیضایی در این فیلم مفهومی فلسفی و روانشناختی را در دل یک داستان ساده قرار داده و با شیوهای شاعرانه، به ابعاد انسانی آن پرداخته است.
کاوش بیضایی در روح جمعی ایرانیان
گویی او یک روایتگر باستانی است که داستانهایش در زبان امروز جاری میشود. «چریکه تارا»، از دیگر شاهکارهای او، با روایت شاعرانه خود، بر مرز باریکی میان واقعیت و خیال گام مینهد. در این اثر، بیضایی به روح جمعی ایرانیان میپردازد، به هویت گمشدهای که در چرخش تاریخ و تکرار تراژدیها به دست فراموشی سپرده شده است.
جلال ستاری، نویسنده، پژوهشگر، اسطورهشناس و مترجم ایرانی درباره این فیلم گفته است: «چریکه تارا از نمونههای موفق تفکری اصیل و تفسیر اندیشهمندانه مضمونی تاریخی یا افسانهای است.»
بیضایی همواره به زبان و قصهپردازی وفادار مانده است؛ در «باشو غریبه کوچک»، او داستانی از انسانیت، غربت و بازگشت به ریشهها را بر پرده سینما به تصویر کشید. او در این داستان از رنج و مهاجرت میگوید، اما در بطن خود، پیام عشق و پذیرش را میپروراند. او با روایت زندگی یک کودک جنگزده، تصویرگر سرزمینی میشود که در عین تضاد، پناهگاه امید و زیستن است.
بیضایی در فیلم نوآر «سگکشی» -پرفروشترین فیلم سینمای ایران در سال 1380- روایتی از خیانت، عشق و پیچیدگیهای انسانی را چون تابلویی پر از سایهروشن نقش زد. او در این فیلم پرسشی بنیادین درباره مفهوم عدالت و حقیقت را مطرح میکند. «سگکشی» در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر برنده بهترین فیلم از نگاه مخاطبان شد.
بهرام بیضایی همچنان الهامبخش هنرمندان و هنردوستنی است که در جستجوی معنای عمیقتری از زندگی و هنر هستند.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
نقشه مرموز میانجیگر منطقه برای سوریه؛ ایران با کریدور استراتژیک دور میخورد؟
-
بورس تهران شبانه روزی میشود
-
طعنه عجیب اردوغان به متحدان اسد
-
تحریرالشام با ارزش پول سوریه چه کرد؟
-
جهان آماده باش شد؛ ریسکهای 2025 در راهند
-
پیشبینی کارشناسان از سال رویایی 2025 برای بزرگترین رقیب بیتکوین
-
دود عجله سیاستگذار در چشم خودروسازان؛ تعمیرگاهها شلوغ شد
-
ترمز بورس کشیده میشود؟/ ارزش معاملات خرد در سقف 20 ماهه
-
واکنش سفیر ایران در سوریه به تظاهرات در جنوب این کشور